Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Wycieczka "Śladem króla Zygmunta Augusta"

Utworzono dnia 28.05.2015
Czcionka:

W dn. 23 maja Gminny Ośrodek Kultury w Goniądzu zorganizował wycieczkę edukacyjną pt. Śladem Króla Zygmunta Augusta, w której udział wzięli uczniowie szkół podstawowych z Goniądza i Downar.

Zgodnie z programem zwiedziliśmy Knyszyn - ukochane miasto króla Zygmunta Augusta, gdzie monarcha wybudował swoją rezydencję królewską. Tu chętnie odpoczywał podczas sprawowania swoich obowiązków monarchicznych. Warto wiedzieć, że król będąc obliczu śmierci polecił przywieźć siebie do knyszyńskiej rezydencji, gdzie zmarł 7 lipca 1572 r., tym samym zakończył się okres panowania dynastii Jagiellonów.

W Knyszynie obejrzeliśmy zabytkowy dom pani Cecylii Piaseckiej, kościół wraz z zabytkowym lamusem plebańskim z 1818 roku oraz cmentarz żydowski, położony na groblach sadzawek pamiętających czasy zygmuntowskie. Cmentarz żydowski w Knyszynie włączony został do Szlaku Dziedzictwa Żydowskiego Polski Wschodniej.

Następnie udaliśmy się do zamku w Tykocinie, gdzie pani przewodnik oprowadziła nas po muzeum. Usłyszeliśmy wiele ciekawostek związanych z życiem króla, a także z losami twierdzy tykocińskiej podczas Potopu Szwedzkiego. Mieliśmy też przyjemność oglądać prezentację bitwy z XVII w. prowadzoną przez grupę rekonstrukcyjną.

Zwiedziliśmy także drugą, co do wielkości synagogę w Polsce. Obecnie znajduje się tam oddział Muzeum Podlaskiego. Byliśmy także dawnym Domu Talmudycznym, gdzie oglądać można stałą wystawę poświęconą postaci Zygmunta Glogera- słynnego etnografa i krajoznawcy pochodzącego z pobliskiego Jeżewa. Dzięki tej osobie wiemy teraz jak wyglądał dawny ratusz w Goniądzu, karczma w Osowcu czy dwór we Wroceniu.

Mimo nagłej zmiany pogody, zdążyliśmy przespacerować się po Tykocinie. Obejrzeliśmy barokowy Kościół p.w. św. Trójcy, Pomnik Stefana Czarneckiego - bohatera Potopu Szwedzkiego i Alumnat z 1633 r.

Na koniec nasyceni  wiedzą o XVI wiecznej lokalnej historii, chętnie skorzystaliśmy w atrakcji oferowanych przez „Pacową Chatę”. Bawiliśmy się bitwę workami, chodziliśmy na szczudłach, dziewczęta robiły bransoletki, a chłopcy jak zwykle rozegrali mecz w piłkę nożną.

Serdecznie dziękujemy Pani Hanny Klimaszewskiej za udostępnienie zdjęć z wycieczki.

Wycieczka "Śladem króla Zygmunta Augusta"